Reseinformation Estland

Nedan hittar du all information inför din resa. Du hittar bland annat information om bagage och specialbagage, bokningar, stand-by-biljetter, försenade och inställda flyg, reklamationer och sällskapsdjur i kabin. Innan avresa bör du ta god tid på dig att läsa igenom informationen för att undvika missöden.

Bagage och specialbagage

Det vanligaste är att passagerare får ta med sig ett incheckat bagage (20 kg) utan extra kostnad. Bagage som överskrider standarden kostar vanligtvis 30 kronor, ibland €3 per kilo och enkel resa. Incheckat bagage får inte väga över 32 kilo per kolli. Du får ta med ett handbagage i kabinen och den maximala vikten som tillåts är fem kilo. Måtten får inte överskrida 45-35-20 centimeter.

Exempel på bagage som inte ingår i standarden är golfväskor och skidor. Du måste betala en extra avgift per artikel som gäller för en enkel resa. Priset för tungt bagage är €3 per kilo medan priset för sällskapsdjur i kabin, skidor och golfbag är €20. Du får ta med en golfbag per flight. Maximal vikt är 15 kilo. Vad gäller skidor får du ta med dig två par skidor. Undantag förekommer.

Bokningar

När det begav sig kunde du köpa din biljett dygnet runt på hemsidan. Det var även möjligt att boka genom att ringa kundtjänst, i Estland eller Sverige, eller genom en resebyrå. Betalmetoder som accepterades var Mastercard, VISA med flera. Oavsett metod – Mastercard eller VISA – tog man aldrig ut några avgifter för bokningar med kreditkort. Det finns dock flygbolag som gör det.

Stand-by biljett

Förr om åren kunde ungdomar och seniorer boka stand-by-biljetter i mån av plats. Den som visade intresse för en sådan biljett hamnade på en väntelista på flygplatsen och inte förrän incheckningen var avslutad kom beskedet om han eller hon var garanterad en sittplats eller inte. Fördelen med stand-by-biljett var priset. En enkelbiljett kostade så lite som 500 kronor.

Försenade och inställda avgångar

Det hände att avgångar var försenade och inställda. För att göra resenärer nöjda erbjöd man bland annat måltidskuponger (max 150 kr), telefonsamtal samt möjlighet att skicka två e-postmeddelanden, övernattning på hotell och omdirigering genom andra färdmedel. Passagerare erbjöds även ombokning eller återbetalning av biljett beroende på den specifika situationen.

Reklamationer

Eventuella reklamationer kunde skickas per e-post till flygbolaget, senast 30 dagar efter avslutad resa. E-post angående reklamationer besvarades inom tio arbetsdagar. Eftersom flygbolaget gick i konkurs 2015 finns det inte längre någon möjlighet att skicka e-post om reklamationer. Den möjligheten är sedan länge förbi. Skickade du inte reklamationen i tid får du bita i det sura äpplet

Reseinformation